www.svaboversto.no

Sosiale mediers formidable makt

Ytterst få vil bestride at sosiale medier representerer en verdifull demokratisering av ordskiftet. Hvem som helst kan når som helst kaste seg inn i hvilken som helst debatt. Bra! Men; er vi i ferd med å legge alt for stor vekt på tilfeldige ytringer?

Vi kjenner alle eventyret til H.C. Andersen hvor en fjær blir til fem høns. Kanskje ville det være verdt å huske budskapet i dette eventyret når vi skal vurdere betydningen av hva som skrives og formidles via sosiale medier. For stadig oftere høres følgende utsagn: «Det er høy aktivitet på Twitter, eller en Facebook- gruppe har fått stor oppslutning.»Mon tro om det er slik. Den direkte årsak til disse linjene er et oppslag idag på Aftenposten.no. Der er det et intervju med Oslo-OL’s direktør, Eli Grimsby, med følgende tittel: «Hun kalles OL-kampanjens svar på «Komiske Ali.»  Dette er altså en tittel i en betydelig, seriøs nettavis. Tittelen fanger min interesse og jeg leser.  Langt nede i intervjuet kan journalisten opplyse:– Det er mye harselas rundt dette, på Twitter omtales du som Komiske Ali, han som var info-minister i Irak?

En Twitter-ytring holder altså for Aftenposten når det gjelder å velge tittel. Selvsagt kan vi bare dra på smilebåndet og si at tittelen er god, men da jeg gikk mine journalistiske læresko i Aftenposten var en av flere grunnregler: Tittelen skal definitivt ha dekning i sakens innhold! Så da spørs det: Er det en, to,fem eller ti som har sammelingnet Eli Grimsby med Komiske Ali på Twitter?

Sosiale mediers innflytelse stopper imidlertid ikke her: Forleden var en anerkjent kommentator på plass i Dagsnytt 18 for å innformere oss om en betent, politisk sak. Programleder spør om  de politiske reaksjoner og får til svar: På Twitter er det mange som nå er aktiv!

Javel, så vet vi det. Men hvor mange er «mange?»  Er vi i ferd med å tillegge tilfeldige ytringer for stor betydning?

I media

Les mer om de siste aktivitetene våre:

GÅ TIL MEDIA

Dagens sitat

«The most ambitious attempt to lay nationalism to rest is the European Union.»

— The Economist
Terje Svabø

Terje Svabø

Terje Svabø, partner i SvabøVersto, bruker det meste av sin arbeidstid til å lede konferanser og debatter om et mangfold av temaer. Politikk, næringsliv, kultur, internasjonale spørsmål og finans er blant de områdene han gjerne modererer. Mye tid går også med til medierådgiving- og trening.